Peter Forsberg – inte bara framgångar

Peter Forsberg är troligtvis Sveriges mest kända hockeyspelare genom tiderna. Han har varit med och vunnit OS guld, VM guld och blivit den bäste och mest uppskattade spelaren i flera av de lag han varit med och spelat i. Allt från Modo i Sverige till hans sista år i Colorado.

När det gäller hockey är Peter Forsberg en levande framgångssaga. När det däremot gäller lansering av tofflor i Sverige är inte sagan lika succéartad.

Nästan alla svenskar har ett par plasttofflor i sitt hem. De går oftast under namnet foppatofflor även om det inte är helt korrekt med tanke på vad foppatofflan var från början. Många vet även att orsaken till att man kallar dem för foppatofflor är att det var Peter Forsberg som lanserade dem i Sverige. Men få vet historian bakom och hur toffeläventyret tog slut för hockeylegenden.

Allt började i samma stad som han spelade hockey i dvs Colorado. Några affärsmän hade börjat marknadsföra en gummitoffla som var specialutformad för att passa för båtfolk. Med räfflad sula och en sko av gummi/plast skulle denna toffla vara perfekt för båtägarna. Det var den också men det var även andra som fick upp ögonen för ”crocsen” som de såldes som. Orsaken till att de kallades för ”The Crocs” var att företaget som sålde dem hette Crocs.

Även Forsberg testade dessa och tyckte att var en perfekt toffel med tanke på att den avlastade hans hälsena (som då var skadad). Detta tack vare det stötdämpande materialet som den var tillverakad av.  Här startade även hans idé om att marknadsföra Crocstofflor i Sverige. Han företaget Forspro fick agenturen och började importera dem.

Eftersom Peter ”Foppa” Forsberg var med i marknadsföring på tofflorna var inte steget långt till att folk började kalla dem för just foppatofflor. Men den som vill vara korrekt bör alltså säga Crocstofflor eftersom det var dessa som han marknadsförde. En äkta foppatoffla skulle alltså vara från Crocs. Försäljningen började bra trots ett pris på ca 400kr st.

Men när kopiorna började strömma in från Asien och priset därmed kunde vara ca 75kr st föll försäljningssifforna. Originalen blev helt enkelt utkonkurrerade även om de fortsattet att säljas. Foppa förlorade fortsatt agentur och la ner den delen av företaget. Om han gick med vinst eller förlust är inte offentligt men med tanke på att han inte längre har agenturen och även lagt ner den del av företaget så är det lätt att dra slutsatsen att framgångarna var bättre på isen än på toffelfronten.